tisdag 19 juni 2012

Ny cykel nya utmaningar

Ny cykel? Cykeln är verkligen inte ny, den är från 2002 som var Crescents sista år som tillverkare av racercyklar innan man bestämde sig för att lägga hela racertillverkningen på Bianchi-märket.

Hur som helst, den var den näst finaste modellen som produktlinjen och hade i ursorungligen full Ultegra-grupp och ett par Mavic Cosmic Elite-hjul.
Nu har man sen några år åter börjat lansera Crescent-racers igen.

Sadelstolpen utbytt mot en i kolfiber. Sadeln är en spritt ny orginal Selle Flight i orange skinn med en stor C-logga på i sitsen.

Styret är ett vitt FSA med flat profil på ovanrören. Styrstammen är också FSA.
pedaler skaffar jag själv eller behåller dom jag har. Framgaffeln är i carbon.
Växelreglage, fram Dura-Ace och bakväxel, vevparti och kedja samt bromsar är Ultegra 10-speed som jag kört en säsong med av han jag köpte den av.

Två aluminumfärgade Elite flaskställ.
Hjulen är ett par Shimano WH540 som har få ekrar vilket är bra ur aero-synpunkt men därmed känsliga för hög belastning. Dom väger en hel del också måste jag tillägga. Så kanske för att spara vikt i får jag lägga lite på ett par moderna hjul.
Ultegra-hjulen (drygt 1600 gram) är fina och går också att hitta till ett hyggligt pris (2800:- cyclecomponents.com:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SHI1600&avd=2&Ref=&artgrp=6941&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Cykeln är i gott skick och förra killen har cyklat tre varv runt vättern med den.




















- Posted using Nothing but My fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar