onsdag 19 oktober 2011

Stockholm igen

Börjar med en lite kul bild, kunde inte låta bli att fnissa...


Jag är i Stockholm åter igen, känns som om jag inte skulle behöva vara här så mycket men senaste tiden har det blivit så, det lättar väl snart men just nu känns det som om jag va konsult igen, kommer ihåg alla tidiga mornar när jag stod och väntade på morgontåget, fakiren kallad, för att kunna vara i stan klockan nio. Visst har tågen blivit bekväma men man sover bättre i sängen faktiskt. Skillnaden mellan nu och då är väl mest att förr kunde man nästan alltid lita på att tåget kom fram i tid, det är inte så längre.  Jag twittrade med @sj just nu och dom upplyser om att man kan få ersättning om tågen är försenade, 30 minuter på ett dagtåg ger 50% återbetalat.

Jag har gjort min första ansökan om återbetalning. http://t.co/BmaNn68B är länken för er resenärer som vill göra samma sak.

Munchenbryggeriet var platsen, 170 personer deltar i ett nätverk om hur HSA och SITHS används och ska införas i kommuner, inte så intressant och åter igen jobb somjag inte ska skriva om men lite kul när man tänker på att nätverket för ett år sedan var 20 stycken totalt. Utsikten från konferensen var fin, nästan svårt att titta på rätt saker. Sen kan man undra vad som är "rätt" saker att titta på egentligen. Såg ett program om "outsiders" igår, det hadlade om personer som tröttnat på the rat race och flytt ut i skogen, bodde som stenåldersmänniskor och utan bekvämligheter.Undrar om man är på rätt sida om outsider strecket egentligen?



Vädret i Stockholm var inte roligt alls, blåsigt, kallt och regn, ungefär allt jag hatar men höst, och i de flesta fall vinter med, var på plats. Timmarna mellan att somna och slutet på jobbet roade jag mig med att åka tunnelbana, lite knäppt kanske men också lite intressant. Jag åkte långt ut på röda linjen, så långt att alla ord på skyltar och resturanger var på ett språk jag inte förstår och inte ens kan läsa. På tåget spelades mystiska varianter av dethmetal och något annat jag inte kan förklara stilen på. Jag hoppade av och besökte en lokal loppmarknad, det visar sig att det går bra att köpa allt från bärbara datorer och ipads väldigt billigt om man nu inte bryr sig så mycket om var de kommer ifrån, jag förstod inte riktigt vad försäljaren sa till mig och han verkade mer och mer intresserad att sälja något till mig, vad som helst nästan, jag köpte inget  utan bestämde mig för att nu får det vara nog med spänning, vände åter mot sverige med nästa tåg/tunnelbana och 20 minuter senare var jag i områden som var markant stressigare men något mer familjära.



Dags att hitta hotellet, då det är fullt i stockholm och alla hotell har fullbelaggt så fick jag ett fint rum den här gången, jag brukar alltid ligga på billiga hotel med enkla rum men allt var fullt så det blev värstingrum denna gång, med hall, vardagsrum, badrum och sovrum. Inte illa alls faktiskt, och på Continental dessutom, det var ju så slitet förut men det har gjprt en ordentlig uppryckning på senare år.




En fika innan man sover är ju inte fel så jag går till baren, riktigt gott kaffe med, kommer nog ligga här fler gånger. Termius, som ligger intill och där jag brukar sova, har inte alls samma stil.

När jag vaknar på morgonen ser jag den verkliga fördelen med rummet, vilken utsikt, mitt i stan med en stor kyrka direkt utanför :) Fint.




Möte med leverantör och massa av nya grepp men det är jobb så jag hoppar det. Lunchdags igen, var äteer jag idag? Lite nyfiken nu för det har faktiskt gått fem lunchar i min lilla utmaning, nu kan det vara läge att se om ni vet var jag varit, en kalaslunch på vedugnen står på spel. Se tidigare inlägg.




Ceasarsallad med Bacon, på menyn idag, gott men lite vattnigt, Sofias i Karlstad är bättre, dessutom mycket billigare :)




Tåget från Stockholm är försenat som vanligt, suck och stön, jag twittrar som sagt med SJ och vi får väl se om jag får ersättning. Inte nog med att et var försenat, de öppnade inte dörrarna på hur lång tid som helst så alla på perongen hann bli irriterade, dessutom så stod det ur trafik på alla vagna istället för att upplysa om vilket vagnsnummer det var så alla var lite förvirrade och virrade runt i desperation för att eventuellt hitta sin låsta dörr att stå utanför ...  SJ har ett par minus poäng att jobba ifatt, där är dom att jämföra med Juholt, förtroendekapitalet är förbrukat...




Nu regnar det igen, men efter en fin dag i Stockholm och när man nu äntligen sitter inne i tåget så gör det inte så mycket, det är snart kväll, har jag tur står min taxi och väntar på mig och jag kommer hem i tid för en gångs skull. Hoppet finns ännu...

Sånt gillar jag att lyssna på när jag sitter och har tråkigt, Pappa? Javisst :D

- Location:Stockholm

//Hobo

1 kommentar:

  1. Fick idag reda på att jag får 126 kronor tillbaka i formen av en värdevoucher som kan användas vi resa på tåg :/

    SvaraRadera