måndag 11 november 2013

En tand är sönder

Att en fyllning i tanden lossnar händer ju, men den här var ju hela tanden nästan. I lördags lossnade den och jag kände hur jag krossa den mitt i tuggan, gurka åt jag ...

ringer man då till 1177 som man ska meddelar de att man kan inte få akuta tandproblem efter klockan 17 på lördagar och söndagar. Så oproffsigt av mig.

Jag ringde i alla fall på lördagen men hon som satt i mottagningen tyckte verkligen inte jag skulle komma in, antagligen för att jag inte grät och skrek, utan att jag skulle åka till folktandvården på måndag.

Folktandvården, som för övrigt har 45 minuter längre öååettider på lördag och söndag upptäckte jag, bokade in mig på en akut tid på måndag. Jag kunde ha kommit direkt men, då jag faktiskt tyckte jag klarade mig ganska bra på youghurt och buljong, tyckte att det var värt 50% av priset att komma in en vardag.

Det var ju ganska tur det, att de inte annonserar ut sina priser är nog bara för att det inte ska bli rama skri i landet, nästan 4000 och en timme i tortyrkammaren. Men hon som var tandläkare var suverän, pedagogisk och tålmodig, tog mitt gnäll på allvar och pumpade in spruta på spruta så jag inte skulle ha så ont.

Dags att åka hem, jag fick nog lite mycket av det goda för jag känner mig lite yr, tur det är kort hem. Hela munnen i stort sett är nu avdomnad, inte bedövad som det brukar vara utan borta helt. Jag måste ju ringa chefen och berätta att imorgon ska jag inte med till Sunne och Eda...

När jag ringer hafsar jag genast ur mej "jag är inte full, det bara låter så", eller som det lät "schag äl intle flull, schet blala slåter slå". Efter lite förklarande och förtydligande får jag fram mitt meddelande i alla fall.

Klockan sex har jag tänkt hålla mitt pass på SATS som vanligt, det brukar ju inte ta mer än någon timme innan munnen kommer tillbaka, tre timmar senare inser jag att detta går inte, dessutom har en vän berättat att det är farligt för hjärtat med sådana medel i sig att träna så hårt. Jag ringer Lena på SATS och ungefär samma fylle meddelande där, men hon förstår, vet ju att jag inte viker ner mig så ofta. Mia hoppar in och räddar dagen :)

Nu är klockan sex, tänk om jag hade åkt, det hade blivit intressant. SHEEJ ocsh fälkomna scha ni fara. Jisses, kanske enda gången jag skulle va tyst ett helt pass, jaja det kanske vore något :)

Nu har i alla fall känsel börjat återkomma, men innan den gjorde det började det fantom kittla i läppen som i övrigt är helt okänslig, kan du tänka dig hur irriterande det känns när man inte kan klia tillbaka, även om du är på stället som kittlar så känner du inte att du kliar ...

AAWWW.

Barnen tittar förstummat på mig medans jag slår mig själv på läppen och låter som ett gammalt fyllo. Jag gömmer mig på övervåningen ett tag tror jag.

Ännu en  dag i hösten och isens rike.

kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar