fredag 20 juli 2018

Åk på semester, sa dom.

Åk på semester sa de, vila upp dig sa de...  eller hur?!

Sommaren började med, som jag skrivit om tidigare, med att husvagnen blev stulen!😳 En 720 Hobby!
En hobby 720 är ju inte direkt liten och lätt att glida iväg med och den stod dessutom på bussgaraget, den var låst och området är låst... men de snodde den i alla fall.

Efter att ha lagt ut händelsen på fb (och diverse Husvagns forum) så hittades vagnen i fagerås ett dygn senare, då hade de plockat allt de ville ha. Säkerhets draget, stereo, tv och allt möjligt konstigt i el-väg, som kablar osv.
De ställ en hel del konstigt med som stödhjul och den fula lampan över bordet🤪
Inte bästa starten på sommaren men vi har ett bra försäkringsbolag måste jag säga.

De löste in vagnen med hänvisning till att den va ju inte den vackraste direkt och att åtgärda el skulle ta många timmar samt att de skulle va tvungna att lacka om vagnen.

(Vanligen tar det ganska lång tid att få ut pengar men vi fick dem direkt.)

Vi började därmed toksurfa vagnar och hittade några som skulle funka, oftast i Gällivare, Boden och liknande ställen. 😳

Vi gick till vår närmaste dealer som inte hade något vi var intresserad av just då. Det lustiga va att klockan fem på kvällen la densamme ut den vagn som verkade perfekt. Rätt pris och plats för alla. Jag stod på trappen redan när de öppnade nästa dag.

Lena skulle fixa naglarna så hon skulle komma senare.
-" köp nu ingen vsgn utan att jag är med"; var order.

Jag tittade på vagnen, den var i nyskick, helt perfekt tyckte jag och det ringde folk från hela landet som ville köpa den. Lustigt nog ringde de från Gällivare 🤔 så jag sa vi ska ha den och vi gjorde snabbt iordning pappren, sedan ringde jag Lena. 🙃

Nu har vi ju varit ihop längre så Lena känner mig vilket gjorde att hon inte blev helt chockad. Jag sa att jag inte skrivit några papper så egentligen hade jag ju inte brutit orden?!😁

Hon kom så fort hon kunde och även hon tyckte om den så vi skrev på och betalade halva och tog halva på kredit. Smidigt tyckte vi.
De skulle gå igenom vagnen, fixa en matresa vi inte tyckte såg bra ut och vi skulle få en genomgång så vi kunde inte ta med vagnen direkt utan får hämta den efter helgen.

Vi hade redan året innan talat om att skaffa en lite mindre vagn men vi gillade ju vår så vi tänkte att vi kör ett år till. Tjuvarna hjälpte oss att få tummen ur och nu stöd vi här med en vagn som inte vår fulast på campingen och inte heller den största.
Så resonerade vi och försökte se det positiva i hela händelsen.

Vi hade fått tillstånd av försäkringsbolaget att använda vår gamla vagn över midsommar men nu hade de betalat så nu ville de att vi skulle lämna in dem senast tisdag, det funkade ju med tidsplanen.

Tisdagen kom och Vi skulle hämta vagnen, vi åkte två bilar.  Lena och barnen i lilla Skodan och jag i lånad cheva.

När vi skulle svänga av till husvagnen åkte Lena fel men jag sa till henne att åk hem ni så hämtar jag själv, inga problem.  😎🤙
Jag hatar AlCo låsen. Jag är skitskriftligen när jag häktar på husvagn, kollar att det sitter rätt, lyfter i drag för att känna att det tagit, kollar lampor osv.

Lena tycker vanligen jag är Loire väl noggrann men det hjälpte inte. Vagnen sker sig och utan att bromsa ett enda litet uns dundrade den med i diket.

"Det var den semestern". Skrev jag på fb. Jag var allt rätt nära att ta till lipen faktiskt, kände att jag sabbat semester för alla.
Jag hann inte riktigt gå in i självmordstankar för en frivillig brandman dök upp innan jag satt mej på slänten, han hade varit på gräsplanen mitt emot och hört smällen.

Jag ringde Lena och se år hehe att komma. Samtidigt funderade jag på varför vagnen inte bromsar in? Jag tog med killen och vi tittade på akut bromsen, nä den hade inte löst ut!
Konstigt. Men så var det. Jag tog massor av bilder och vittnes uppgifter för den fall det skulle behövas.

När Lena kom var jag ett ufoså hon skickade hem mig och tog hand om bärgning. Jag åkte hem och försökte slappna av lite. Nu har jag ju bestämt mig för att inte dricka mer men hade jag inte det så hade jag nog tagit massor av glas för mycket...😣
Men nu var vi utan husvagn igen och den gamla skulle kännas in idag. .😳 Nu är det verkligen stressigt.

Jag vet inte vem än oss som hittade vagnen men inte allt för långt borta fann vi en Hobby 650 KFU, den här samma planering som den kraschade, var lite äldre men verkade vårdad och priset va bara lite högre.

Jag ringde och de sa att någon annan skulle komma ikväll men först till kvarn osv. Vi satte av som om vi hade ADHD och han först. Vagnen var verkligen fin, och den hade Micro vilket var ett av lenas krav. 😍
Utan att egentligen veta att vi skulle få ut på försäkringen skrapade vi ihop våra slantar och köpte den.

Dags att ringa försäkringsbolaget igen. 😳
De var lika bra igen och hela barnens fulla värde fick vi tillbaka och krediten löstes. Vi hade ju bara ägt den i två timmar, den borde inte ha lossnat och bromsen borde ha löst ut.
Tack #modernaförsäkringar.

Nu trodde vi till slut att vi kunde ge oss av, vi skulle bara plocka av mover från gamla och lämna in dem, ja vi skulle ju flytta över allt övrigt med men den var ju tömd tyckte vi.

Jisses va mycket som ska flyttas, fast de snott allt fanns massor kvar. Det tog resten av dagen och en bit in på kvällen att få över allt innan jag kunde dra iväg vagnen med vår Volvo med körförbud.

Just det ja, Volvo måste fixas. 16000 skulle rövarna på verkstan ha. VolvoS vi beslutar att försöka själva. Jag fick slita rätt hårt med Volvo👹 hos svärföräldrarna för att få den igenom besiktningen. Byta bromsar och en massa annat krafs. Men det gick.

Nu då? Kan vi åka nu?

Jo det kan vi men vi trivs så ruskigt bra där vi är på Kristinehamns camping.
Ska ni till Värmland rekommenderar jag verkligen ett besök här.

Så vi stannar lite, barnen leker och jag drar el. Vi hittar en AC som vi köper, den installerar jag snabbt. Tog tre timmar, inte illa för att va första gången. 😎
Vi hittade ett lås som egentligen inte vår godkänt av stöldskyddsföreningen men godkänt iundra länder. Bättre än Biltema i alla fall tänkte vi så jag skickade efter det. Dagen efter hittar vi ett likadant fått godkänt i Säffle, vi skrev till dem och sa vi köper. Vi kom överens om att vi skulle komma efter helgen och fick adress till säljaren.

Vi planerade det snabbaste stoppet hemma där vi skulle dumpa en massa saker och ta med lite post sedan åka. Det funkade ganska fint och vi fick vårt lås,  det förra får vi väl skicka tillbaka. Vi köpte även lås till dörren och ett larm. Det börjar märkas att vi varit med om en del nu... 😛

Sen satte vi äntligen av mot västkusten. Mot äventyret tyckte vi,  men vi hade ingen aning än hur rätt det var.


  1. Äventyr är det men jag får fortsätta i nästa inlägg för nu står solen högt och jag ska umgås med släktingar i Göteborg lite innan de åker iväg.


Ses sen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar