torsdag 22 november 2012

Train to Phoenix

Att åka tåg var väl förr en ganska tråkig sak man gjorde eftersom man bodde i Karlstad och alla uppdrag låg i Stockholm, Göteborg, Malmö eller liknande platser. Ibland kunde man åka tåg om man skulle till flygplatsen för att komma vidare ut i världen.

Sällan eller aldrig förknippades tåget med osäkerhet och förtvivlan, det var väl bara i de olyckliga stunder då olyckor inträffade, annars sa man väl att det "går som tåget" eller "det där gick som spårbunden trafik". Flera sätt att beskriva trygga färdsätt som inte bjöd på överraskningar i onödan.

Vad har hänt med tågtrafiken?

Jag läste idag om någon som åkt 250 timmar tåg i år och bara vid två tillfällen har det blivit försenat eller något annat elände hänt, han har uppenbarligen åkt andra tider än jag. Är jag för kritisk eller är det så att jag är orättvis?

Jag känner alltid att jag måste ta tåget dagen innan för att veta att jag kommer fram i tid till tidiga möten, jag känner mig aldrig säker på att komma i tid hem eller ens komma hem med TÅG, det kan lika gärna vara med taxi eller buss jag anlände även om jag startade resan med tåg.

Idag fick jag reda på att mitt tåg blivit utbytt mot ett helt annat tåg, iställe för snabbtåg (ett skämt i sig) så blev det e boskapsvagn från 80 talet som jag förväntades ta plats i för att skaka fram till Karlstad utan internet  och serveringsvagn.

Jag twittrade lite surt (twittrade surt låter som en motsägelse) med SJ som förklarade att mitt företag skulle få pengar tillbaka, det är ju dom som betalat biljetten, om jag reklamerade. Jag framförde att jag inte känner mig gladare av det då vi som faktiskt drabbas av detta, som istället för att kunna jobba på tåget hem får ta av egen tid hemma eller helt enkelt bli efter, inte får någon ersättning alls, vi får sitta där och blänga surt på den stackars personalen som gör allt i sin makt för att få oss att inte tappa humöret och berätta vad vi tycker om detta. Ännu värre för de som skulle åka x2000 och inte ens fick sitta kvar i 1a klass (vilket är en klar överdrift att kalla vagnen jag nu sitter i) utan fick masa sig bak till andra klass...

Informationen är, som vanligt, under all kritik, vi får inte veta vad som hänt, stackarn som jobbar i vagnen har heller ingen information utan vi får veta att det är fordonsbrist...

Kom det som en överraskning att vi skulle åka detta tåg idag?

Jag köpte min biljett för ganska lång tid sedan, känns inte som om det kan vara okänt för SJ att tåget skulle åka idag, det kanske var ett tåg som gått sönder? Varför då inte förklara det? Vi skulle kunna ha mer överseende tror jag om ett tåg gått sönder, informationen att det är fordonsbrist får oss bara att känna oss bortprioriterade.

Var det någon annan som tog vårt tåg till en viktigare åkning?

Jag har twittrat och reklamerat många gånger med SJ och varje gång bett dem bli bättre med informationen. Twittrarna gör nog så gott dom kan och det kan inte vara lätt att sitta där utan svar och försöka förklara för drabbade människor att deras arbetsgivare i alla fall fick vår skitresa och dåliga upplevelse billigare.

Jag gogglade lite på dagens SJ mot Karlstad och fick upp detta som förslag till översättning:
Det blir väl bättre, kanske kan SJ resa sig ur askan, jag är skeptisk dock...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar