tisdag 19 februari 2013

Alla hjärtan och 60 dagar gjorda!

Frugan kom ner på alla hjärtans dag och hade med Samuel. Dom hade köpt blommor, det var oväntat men trevligt. Arbetskamraterna tyckte det var lite annorlunda tror jag att det var jag som FICK blommor istället för det klassiska att jag skulle ge.  Lite besvärligt att få hem dem oskadda men mycket trevligt som sagt.

Jag är värdelös på sånt, kommer sällan ihåg och har aldrig något bra att ge, blommor kan det bli men nu var det ju ingen ide då jag fått redan. Jag får ge igen en annan gång tror jag.
Träffade en av kämparna på ICA här om dagen, han ser ut att ha gått ner mycket och ser allmänt frisk ut.  Vi talade lite om hur det känns och hur det går och han tycker det har gått bra men som han sa...

"Nu är det lång tid."

Det börjar kännas att det gått lång tid även för mig, jag längtar faktiskt till våren av flera orsaker och en är att det ska bi skönt att släppa lite på utmaningen.Det är säkert så lite till manns nu, man börjar släppa lite och det börjar kännas svårt att vara engagerad och inspirerad.

Men nu har det gått 60 dagar, idag firar vi vår 60 dag! Fantastiskt!! Det är bara 40 dagar kvar.
Det är faktiskt så att det är inte svårt att göra en skillnad i livet men det känns tufft och det är så lätt att ge upp och falla tillbaka, liksom glömma bort varför man tyckte det var en bra ide från början.
Det är inte bara glass och ballong hela vägen de 100 dagarna men i mål ska vi, jag och de som orkar med att ta i de sista 40 dagarn. Snart ser stenbron ut såhär istället.
Snart sommar, snart fest. Vi har beslutat nu att det blir en lite fest för ossnär vi passerar mållinjen.

Lite om mitt jobb med:

Värmlands gemensamma drift- och servicenämnd har tagit fram en regional lösning för en gemensam IT-plattform för e-tjänster som nu lanseras. Plattformen bygger på en gemensam databas vilket innebär att samma tjänster används i alla kommuner. Den 19 februari får värmlänningarna tillgång till hundra e-tjänster på gemensam plattform, det har inte gjorts tidigare på detta sätt.
Karlstads kommun har uppmärksammats av SKL för sitt framgångsrika arbete med e-tjänster och det är väldigt roligt att ha fått vara en kugge i det här jobbet.(Läs mer här)

Den 19 februari trycker vi på knappen! I samma sekund får omkring 280 000 värmlänningar tillgång till totalt hundra e-tjänster.

Nu tar kommunen ytterligare ett steg och lanserar en gemensam plattform för e-tjänster tillsammans med kommunerna i Värmland. Samarbetet är unikt i Sverige och möjliggör för invånarna att kunna göra ett hundratal ärenden via internet direkt hemma i tv-soffan.

Många mindre kommuner i Värmland hade inte haft resurser att erbjuda e-tjänster överhuvudtaget om de
hade stått utanför samarbetet, medan de kommuner som hade e-tjänster sedan tidigare nu får ett utökat utbud. Fördelarna med en gemensam IT-plattform gynnar alla: Fler e-tjänster till medborgarna för färre skattekronor.

Karlstad har erbjudit e-tjänster under några år. Särskilt populärt är det att ansöka om förskoleplats, borgerlig vigsel och parkeringstillstånd. Undersökningar visar att det är långt ifrån bara yngre personer som använder e-tjänster. Ett exempel på det är när e-tjänsten om Avläsning av vattenmätare lanserades i Karlstad. Då var de fem första som registrerade sig över 70 år.
Kram
//Hjobo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar