måndag 12 september 2011

Det värsta jag vet - sjukhus

Jag har så länge jag kan minnas hatat sjukhus, det är kanske konstigt för där får man hjälp när det behövs argumenteras det.

Problemet är att jag inte fått så mycket hjälp där, min mage till exempel, den har krånglat hela mitt liv och jag har träffat alla sorters läkare som kallat mig allt från simulant till "mag barn".

Mag barn, vad är det egentligen? Är det till skillnad från barn utan mage?

Man kan säga att läkare inte tagit min åkomma på fullaste allvar i alla fall. Efter mer än 40 år med problem som varit allt annat än trevliga och som påverkat mitt liv ganska negativt så träffar jag till slut en läkare som tar det på allvar och som utreder mig fullt ut. Kontentan av undersökningarna, som fortgick ett par år (!), var att jag blev diagnostiserad att lida av s.k. IBS. ett syndrom som till sin art liknat krons syndrom, obotbart men med möjligheter att lindra symptomen. Då det egentligen inte är något annat än just symptomen som är jobbigt med IBS så gjorde det mitt liv mycket enklare.

Jag började på egen hand undersöka vad man kan göra och hade min sköna frus hjälpande och brinnande intresse som stöd. Vi fann att många med IBS fått goda resultat genom att dra ned på kolhydrater i kosten så vi testade, det hjälpte mig nästan direkt. Samma vecka som jag slutade missbruka kolhydrater försvann i stort sett alla problem jag upplevt hela livet, visst får jag fortfarande körare i magen men nu mer sällan och aldrig så illa som tidigare. Detta tyckte läkarna var mycket konstigt och var genast tvungna att undersöka allt igen, jag ställde upp ett tag men slutade ganska snart tillåta dem köra söangar i halsen och röven på mig. Nu kör jag LCHF på heltid med små undantag som choklad och choklad doppade nötter.

Resultatet är en viktminskning på ca 30 kilo och ett allmänt bättre fysiskt skick.

Nu är jag på sjukhuset på grund av en morsa i bil som fick hjärnsläpp vid dagis och rände in i min bil så illa att bilen ska skrotas och jag fick en konstaterad kotförskjutning i skall basen, whiplash på populärmål.

Skeptisk som jag är och med motvilja till sjukhus och den grymt äckliga lukten på dessa inrättningar sitter jag nu och undrar, varför bokar läkare tid med sina kunder när dom aldrig håller tiden? Hade vilken annan leverantör som helst skött tiden och leveransen V resultat lika illa skulle dom vara "out if business" direkt, ja undantaget tågbranchen tydligen, dom gör ungefär likadant med den skillnaden att tåg ansvariga försöker meddela varför tåget är sent, skyller på andra och ibland betalar en slant som kompensation. Läkare låtsas som inget eller skiter i alla fall i att förklara sig.

Det var länge sedan doktorn var en högt uppsatt person utom klander, numer tycker jag läkare går mest som tåget.

/Hjobo med nackont ( nackbarn ?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar